Hur funkar bokföring med Fortnox?
Bokförings integrationen med Fortnox låter Enklakassan hantera bokföringen automatiskt. Vid dagsavslut skapar Enklakassan ett verifikat över dagens försäljning så du slipper.
För att påbörja integrationen går du till Meny -> Bokföring. Här väljer du "Integrera med fortnox". Du skickas då vidare till Fortnox inloggningssida. Här loggar du in på ditt konto, och så får du godkänna Enklakassan behörighet. Slutligen skickas du tillbaka till Enklakassan appen och då är integrationen klar.
Hur funkar bokföring med andra program?
Givetvis så kan du fritt välja vilket bokföringsprogram du vill ha. För enklare bokföring räcker det kanske med att exportera en CSV fil till ditt excelblad. Väljer du att exportera SIE 4 filer får du manuellt ladda upp filerna i det bokföringsprogram som du använder. Se avsnittet (Exportera SIE 4 eller CSV filer ) för hjälp om hur du exporterar filer ut från Enklakassan. Endast export av CSV filer finns med i gratisversionen
Exportera SIE 4 eller CSV filer
Från startsidan klickar du i sidomenyn och väljer Bokföring. Då kommer du till bokföringsmenyn där du kan välja att Exportera. I nästa meny kan du välja att exportera till SIE 4 fil eller en CSV fil. I denna meny kan du även välja under vilken period som du vill exportera filerna. Klicka på > vid respektive box så visas valmöjligheter. Mailadressen kommer automatiskt på plats så snart ditt företag registrerat sig för Enklakassan.
Om du försöker ladda upp tidigare exporterade filer till bokföringsprogrammet behöver du inte oroa dig. Bokföringsprogrammet säger till om att de nya filerna redan är uppladdade.
Hur ställer jag in vilka bokföringskonton jag använder?
Enklakassan utgår ifrån BAS-kontoplanen och har de nödvändiga konton uppsatta redan från början. Om du däremot vill justera vilket konto som en produkt bokförs på så hittar du det under Meny -> Bokföring -> kugghjulet uppe till höger.
Här ställer du in vilken serie som Enklakassan ska använda, samt vilka konton som ska användas för försäljning.
För produkter som behöver ha ett speciellt konto så kan man ställa in det på produktsidan, läs med om det här
Om du lägger in fler betalmetoder så är det viktigt att du anger vilket bokföringskonto som ska användas för den betalmetoden. Det gör du i samband med att du lägger in en sådan betalmetod.
Hur funkar bokföring med Visma
Bokförings integrationen med Visma låter Enklakassan hantera bokföringen automatiskt. Vid dagsavslut skapar Enklakassan ett verifikat över dagens försäljning så du slipper.
För att påbörja integrationen går du till Meny -> Bokföring. Här väljer du "Integrera med Visma". Du skickas då vidare till Vismas inloggningssida. Här loggar du in på ditt konto, och så får du godkänna Enklakassan behörighet. Slutligen skickas du tillbaka till Enklakassan appen och då är integrationen klar.
Notera: För att integrationen ska funka krävs det att du har integrationer